UP2010 - Förbundskongressen och Ordf. Piratnätet

Välkommen till en presentation av mina planer för min verksamhet i Ung Pirat. Presentationen är uppstyckad i tre separata blogginlägg av den enkla anledning att det finns så mycket att skriva. Det första inlägget riktar in sig på min kandidatur till förbundskongressen 2010 och mina förhoppningar om att få vara ordförande i Piratnätet under nästa verksamhetsår.

Kritik välkomnas och besvaras så fort som möjligt. Jag är säker på att min agenda inför kongressen kommer bli utökad och att jag kommer få fler idéer om vad man kan göra med piratnätet men det här är sånt som jag redan nu vet att jag vill göra!


Förbundskongressen 2010
Ett av mina mål är att få förtroendet att få representera förbundet på vår förbundskongress nästa år. Här följer en presentation av mig. Jag är Edward Lundkvist, för vissa känd som Edvard. Min tid i Ung Pirat går att dela upp i två perioder. Den första var den period som inleds med att jag går med i förbundet, startar UP:Eskilstuna, blir invald i piratnätets styrelse och blir ordförande i Östra Distriktets styrelse. Under de sex månader som jag var som mest aktiv i Ung Pirat så startade jag fyra lokalavdelningar, reste till Finland på den internationella piratkongressen, anordnade en förbundskongress tillsammans med östras styrelse och deltog i distriktsstyrelseutbildningen i skåne. Jag kan också lägga till att jag lärt känna en jäkla massa folk inom förbundet och partiet också, men det säger sig väl nästan självt? 

Den andra perioden var eftervals-koman som drabbade många fler än mig själv. Jag hade nyligen beslutat att lämna partiet på grund av min skepsis mot delar av partiledningen och kände mig allmänt skeptisk mot partiet. Bara ordet Pirat var nog för att få mig stressad och trött och inte långt därefter som kom beslutet att flytta långt från Eskilstuna och Östra Distriktet, hela vägen till Umeå, för att inleda mina studier. Det tog två månader i Umeå innan jag hittade tillbaka till min inre Pirat och jag känner idag en större optimism än jag någonsin gjort tidigare när det kommer till Ung Pirat.



Jag funderar just nu mycket på hur Ung Pirat ska kunna engegera fler av sina medlemmar och är positiv till idéer om att ge mer pengar direkt till lokalavdelningarna. Jag har också hört tankar på att viktiga delegera uppgifter till tematiska lokalavdelningar. Exempelvis genom att låta Piratnätet sköta piratakuten, idén intresserar mig och jag kommer att börja att kika närmare på möjligheterna. Vi står inför tuffa utmaningar nu med höga medlemsantal(många passiva medlemmar att få med i rörelsen) och många lokalavdelningar med låg aktivitet som säkerligen skulle gå att få fart på. Vi står också inför ett val där många av våra nyckelpersoner kommer vara aktiva i valrörelsen och troligtvis lägga mycket av sitt arbete med UP åt sidan.

Jag tror att vi ska lägga mycket krut på att skapa sociala forum och uppmana lokalavdelningar och distrikt till att hålla i innehållsrika fysiska möten där unga pirater tillsammans planerar förbundets framtid. Min erfarenhet är att det är genom de fysiska mötena med andra unga pirater som man verkligen blir peppad att delta!

Följ min väg till kongressen 2010 för att få se de motioner jag vill driva och vad jag för att se vad jag kommer argumentera för och mot. Vote "Easy E" for congress!


Ordförandeskap för Piratnätet, Ung Pirats bästa lokalavdelning.
-Piratnätet är den lokalavdelning som idag plockar upp de medlemmar som inte bor tillräckligt nära en lokalavdelning för att hamna i en sådan. Vi fiskar istället upp dem och hjälper till att starta en lokalavdelning. Syftet är helt enkelt att se till att det startas lokalavdelningar där det behövs och är möjligt.

Jag skulle vilja att Piratnätet utvecklades till att bli en lokalavdelning som inte bara sysslar med att starta lokalavdelningar. Jag skulle vilja se en lokalavdelning som närvarar på partiets och förbundets evenemang och spred pepp. Jag vill se en lokalavdelning som uppmanar lokalavdelningar och distrikt att anordna fler sociala events för att bygga på gemenskapen inom förbundet och som hjälper dem att göra det.

Hittills har Piratnätet varit ett nät som fiskat upp lösdrivande unga pirater och hjälper de att bilda självständiga lokalavdelningar. Jag tänker jobba för att piratnätet också blir ett nät av trådar som drar förbundet samman och bygger upp en stark gemenskap inom förbundet.

Jag kommer skriva mer om vad jag vill göra med Piratnätet i framtida inlägg både i forumet och här på bloggen.


(jag älskar fula bilder från paint)


Missa inte nästa del där jag skriver om min kandidatur till Förbundsstyrelsen och mitt ordförandeskap i Piratstudenterna i Umeå!

Kommentarer
Postat av: Victoria

Fan vad skönt det är att ha dig tillbaka! Vi ses på förbundskongressen. :)

2009-11-17 @ 09:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0