UP2010 - Föreläsningen och Östras Styrelse

Det tredje och sista inlägget i bloggserien är här och idag handlar det om den föreläsning som jag håller på att ta fram och min framtida aktivitet i Östra Distriktets styrelse.

Föreläsningen
Under ett halvår så har jag haft planer på att skriva ihop en föreläsning som jag ska kunna använda mig av när jag är ute på uppstartsresor, medverkar på olika utbildningar men framför allt om lokalavdelningar behöver något att krydda upp ett av sina möten med. Det stora problemet har varit att jag inte vetat vad jag ska prata om och vilken typ av material jag ska använda mig av. Nu vet jag.

Föreläsningen byter arbetsnamn nästan varje gång jag jobbar med den och går just nu under arbetsnämnet "Sammanhållning". Syftet är att få åhörare att inse att piratpolitiken kan vara grunden för framtidens politik om vi så vill och att rörelsen kommer lyckas med vad den vill om vi arbetar tillsammans. En blandning mellan ett brandtal som hettar upp glöden i åhörarens hjärta och tips om hur vi kan förbättra sammanhållningen i lokalavdelningar, grupperingar och förbundet som helhet.

-Målet är att åhörare som tvekat innan de har lyssnat på den ca 30 minuter långa föreläsningen ska inse hur realistiska våra mål är om alla hjälper varandra.

Sammanfattning av det planerade innehållet:
-Exempel på historiska framsteg för fri och rättigheter då folk kämpat tillsammans
-En del som förklarar att vi får ut oerhört mycket av ökad sammanhållning mellan medlemmarna
-Exempel på hur man som medlem, lokalavdelning, distrikt eller annan gruppering inom UP kan öka sammanhållningen mellan medlemmar och avdelningar.
-En optimistisk vision av hur ung pirat och piratpartiet skulle kunna se ut i framtiden ifall UP lyckas bygga upp den gemenskapen som jag pratar om

Det ska bli väldigt roligt och spännande att sätta ihop och öva in det hela. Förhoppningsvis kommer det hjälpa många lokalavdelningar med att förbättra sin verksamhet och därmed sin sammanhållning!



Östra distriktets styrelse
Östra distriktets styrelse är utan tvekan mitt mest helhjärtade åtagande hittills i Ung Pirat, även om min aktivitet fick sig en rejäl törn under d'EU'valan nu under hösten. Precis då min aktivitet sjönk så hade vi tänkt inleda arbetet med tydliga arbetsroller i distriktsstyrelsen för att komma åt problemet med att vi inte fick så mycket gjort mellan styrelsemötena. Jag har fått göra det mesta arbetet och tagit de flesta initiativen i styrelsen 2009, något som till viss del är mitt eget fel genom dåligt delegerande. Med det sagt så är jag fortfarande mycket nöjd med de personer som jag arbetat med i styrelsen. Vi har tillsammans lagt grunden för att få en riktigt bra distriktsstyrelse under kommande år.

Varför vill jag då sitta kvar i styrelsen? Är det inte dags att lämna det hela med tanke på att jag bor 60 mil bort från distriktets norra gräns?

Först och främst så har jag redan tagit beslutet att inte kandidera till ordförandeskapet, förhoppningsvis kommer den mycket lovande piraten David Bergström ta över min post. Anledningen att jag vill sitta kvar som ledamot eller suppleant är att jag helt enkelt vill hjälpa till och implementera den nya arbetsmetoden och att jag har byggt upp en kärlek för östra distriktet som jag inte vill släppa riktigt ännu. Som ledamot vill jag vara med och föra en progressiv diskussion om distriktets verksamhet och framtid och vara med och hjälpa den nya ordföranden att ta över tyglarna.

Sammanfattningsvis
Som du ser så har jag stora UP-planer för det kommande året. Kommer jag klara av det? Att komponera föreläsningen är något som bara tar tid tills den är klar, sen kommer den vara en stor tillgång i mitt arbete inom förbundet som inte tar mer tid av mig än det tar att hålla i föreläsningarna som jag ändå kommer koppla till den andra verksamheten som jag deltar i.

Att förbereda sig inför kongressen ser jag som en del i mitt arbete med att förbereda mig inför mina förtroendeposter - om man är så insyltad i UP som jag planerar att vara som kommer man på köpet vara förberedded för kongressen.

De fyra förtroendeposterna kommer att kräva ett enormt engegemang men det engegemanget finns. Förhoppningsvis kommer jag under året också ha min B-kurs och C-kurs i statsvetenskap men är helt övertygad om att det kommer finnas gott om tid över till att brinna för vårat underbara ungdomsförbund - Om man brinner tillräckligt mycket för något så finns det alltid tid. Jag brinner för Ung Pirat.

Jag kommer mer eller mindre ta en piratpaus efter 10 december till mitten av januari för att ladda batterierna inför ett väldigt aktivt piratår.

Avslutsningsvis vill jag bara tilllägga att:
JAG ÄR SÅ JÄVLA TAGGAD

/Edward



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0