UP2010 - Piratstudenterna i Umeå och Förbundsstyrelsen

Obs, nu med förtydligad vision

Det är dags att fortsätta med avslöjandet av mina planer för nästa års verksamhet inom Ung Pirat. I det tidigare inlägget så berättade jag om min planerade aktivitet i Piratnätet och också om mina förhoppningar om att få bli skickad till förbundskongressen. Jag vill passa på att tacka för positiv respons och så vill jag tacka Mab såklart för att han är Mab men även för att han gav mig en fin länk.

Det här inlägget handlar om uppstarten av men även den planerade verksamheten för Piratstudenterna i Umeå och min kandidatur till Ung Pirats förbundsstyrelse.

Piratstudenterna i Umeå
Onsdagen den 11/11 klockan 20:00 så var uppstartsmötet för PS i Umeå avslutat. Av de upp emot femton närvarande så var vi tre som studerade på universitet - en aning trist men jag är fortfarande glad att så många andra visade intresse och dök upp. Jag valdes till ordförande för PS i Umeå, någonting som jag verkligen ser fram emot att göra och något som jag längtar efter att få visa att jag kommer klara galant!

Syftet med PS i Umeå är framför allt att länka samma pirater på universitet genom sociala verksamhet men också att genom föreläsningar, propaganda och deltagande i kårvalet 2010 engegera fler människor i piratrörelsen. Vår förhoppning är att vi får stöd nog från studenterna inom Umeå Studentkår för att kunna vara med och påverka miljön på universitet. Trensperens, tillgänglighet och deltagande är ord som för mig är viktiga att de är med och formar universitetets verksamhet.

Piratstudenterna i Umeå håller sitt första styrelsemöte den 18/11 i mitt kök då det bjuds på fantastiskt vegankäk av högsta kvalitet tillsammans med konspiratoriska brädspel och ett intensivt planerande av övertagandet av Umeås Studentkår!


Kandidatur till Ung Pirats förbundsstyrelse
För att grundligt förklara varför jag vill sitta i förbundsstyrelsen så tänkte jag gå in på tre olika saker som tydligt profilerar min kandidatur. Den enligt mig största utmaningen för Ung Pirat, vad jag tror att jag kan tillföra till förbundet genom att sitta i förbundsstyrelsen och min vision av framtidens Ung Pirat.

Förbundets just nu största utmaning
-Engegera fler medlemmar och nya målgrupper
Ung Pirat är idag Sveriges största ungdomsförbund till medlemsantalet men till aktivitet så skulle jag inte säga att vi ens är lika stora som varken UV eller GU som jag under flera perioder varit i nära kontakt med. Hur kan vi ha dubbelt så många medlemmar samtidigt utan att ha minst dubbelt så mycket aktivitet?

Anledningarna till detta tror jag är dessa: Det är väldigt enkelt att bli medlem och därför väljer många att vara medlemmar bara för att visa sitt stöd. Vi har en oftast en smal verksamhet på lokal nivå vilket leder till att smala grupper av aktivister växer fram. Vi saknar en bredd inom förbundet som UV och GU inte saknar på samma sätt.

Varför skulle du som man eller kvinna utan något större datorintresse eller som irakisk flykting, som säkert vet precis vad avsaknaden av integritet gör mot samhället, söka dig till en grupp som i största mån består utav unga "vita" män som enligt tidningarna bara bryr sig om att fildela?

Förbundsstyrelsen och distrikten måste bli bättre på att inspirera medlemmar och lokalavdelningar till att börja söka efter nya sociala forum. Genom samarbete och gemenskap så kan vi utöka mångfalden inom ung pirat och därmed inom piratrörelsen som helhet.

Exempel: Konserter, föreläsningar, läger, politiska aktioner, studieresor - det finns så mycket idéer här uppe att jag sparar det till en helt ny bloggpost i framtiden!

Min vision av framtidens Ung Pirat
När jag tänker på framtidens Ung Pirat så ser jag ett ungdomsförbund präglat av främst tre karaktärsdrag:

Gemenskap
Demokrati
Öppenhet

Genom en kraftig ökning av den sociala verksamhet inom förbundet, en fortsatt optimering av deltagardemokratin i förbundet och genom att vi är noga med att inte dölja saker i onödan för varandra så är jag övertygad om att vi i framtiden kommer bli det tveklöst bästa politiska ungdomsförbundet i Sverige. Fantastiska idéer och djupt rotad gemenskap kommer utav att vi ses oftare och bättre med varandra. Genom fortsatta förbättringar av möjligheten att inspirera och kritisera alla nivåer av förbundet så kommer vi bygga upp en naturlig relation för medlemmen till att påverka förbundet.

Jag vägrar att se ett förbund som präglas av en grov snedfördelning när det kommer till etnicitet och kön, en stor majoritet av vita grabbar håller inte för mig, det måste bli förändring. Vår agenda berör alla - likaså borde alla visa ett stort intresse för vår agenda! Jag ser ett förbund som präglas av sin mångfald och är hemvist för unga medborgare av alla samhällsklasser, etniciteter och politiska ideal, förutom de som aktivt strider mot våra fastslagna principer. Jag ser ett politiskt förbund som stärks utav den diskussion som går att föra tack vare vår politiska bredd.

När jag tänker på framtidens Ung Pirat så ser jag framtidens medborgare, medborgare som är vana att diskutera och påverka och som inte kräver mindre än att få ha kvar och i längre utsträckning öka möjligheterna att göra just det, påverka.

Vad jag skulle tillföra till förbundsstyrelsen
Förutsatt att inget extremt händer så kommer jag med största sannolikhet vara en av de unga pirater som är mest aktiv i förbundet under det kommande året - jag kommer som ev. ordförande för piratnätet träffa mängder av unga pirater och därmed bli ännu ett utmärkt ansikte utåt för förbundsstyrelsen. Jag kommer samtidigt ha möjlighet att föra fram synpunkter och åsikter direkt från lokal nivå som en ren avkastning på mitt engegemang i piratnätet.

Jag har alltid konstruktiva och kreativa idéer på lut, något som jag är helt övertygad om att en förbundsstyrelse inte kan få nog av. Jag har en väldigt positiv framtidssyn när det kommer till UP och tänker verka inom förbundsstyrelsen för att se till att medlemmarnas åsikter finns med i den mån det är möjligt när beslut fattas på FS-nivå.

Om du tror att ett huvud sprängfyllt med idéer, en utåtriktad och driven kille, skulle kunna tillföra något i förbundsstyrelsen 2010 så är jag en utmärkt kandidat. Om du gillar mina idéer (som kommer att publiceras här på bloggen) så tycker jag att du ska be ett kongressombud nära dig att slänga sin röst på mig, förutsatt att valberedningen släpper fram mig.

Tack för att du intresserar dig för PSiUmeå och min kandidatur till FS! Imorgon skrivs det om mina förhoppningar om att få fortsätta sitta kvar i östra distriktets styrelse och om den föreläsning om jag har börjat jobba på som går under arbetsnamnet "Ung Pirat är helt enkelt bäst"



/Edward

Kommentarer
Postat av: Sandra

Va kul att se att du kandiderar till förbundsstyrelsen! Hade varit skitkul att få samarbeta med dig, förhoppningsvis sitter vi båda två där nästa år :)



Kramar och <3

Sandra

2009-11-17 @ 16:07:46
URL: http://terobi.se
Postat av: Claes Löök

vilken av dem på bilden e du?... hehe.

2010-01-06 @ 19:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0